Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Porovnání šumu digitálních zrcadlovek

 

Na Letním astronomickém praktiku 2005 si účastníci přivezli několik digitálních zrcadlovek. Využili jsme toho, že je můžeme porovnat při stejných podmínkách a provedli jsme srovnání šumu při dlouhých expozicích.

Porovnání šumu u Canonů EOS 300, 350, 10D, 20D a Nikonu D70

Zmenšené snímky byly dělány s citlivostí 1600 ASA a expozicí 1000 s. Při kratších expozicích by šum na zmenšeném snímku nebyl příliš patrný. Tak dlouhé expozice se ale nejspíše nebudou při tak vysoké citlivosti používat, proto u výřezu je při citlivosti 1600 ASA námi nejpoužívanější expozice 300 s.

  Celkový zmenšený snímek
1600 ASA, expozice 1000 s
Výřez 1:1 z prostředku snímku
1600 ASA, expozice 300 s.
Canon EOS 300 sum-1600-1000-0300m.jpg sum-1600-300-0300v.jpg
Canon EOS 350 sum-1600-1000-350m.jpg sum-1600-300-350v.jpg
Canon EOS 10D
(zmenšený snímek má
expozici jen 600 s)
sum-1600-600-10m.jpg sum-1600-300-10v.jpg
Canon EOS 20D sum-1600-1000-20m.jpg sum-1600-300-20v.jpg
Nikon D70 sum-1600-1000-D70m.jpg sum-1600-1000-D70v.jpg

Šum se skládá ze dvou částí:

  1. Výrazné půloblouky šumu u pravého okraje snímku způsobený zahřátím od zesilovače během vyčítání snímku. Tomu se lze vyhnout kromě odečtení temného snímku i oříznutím pravého okraje, kde je nejvýraznější. Tento šum se nedá omezit předsklopením zrcátka (nepotvrdilo se teoretické vychladnutí fotoaparátu během předsklopení).
  2. Horké pixely v celém snímku. Zde pomůže pouze odečtení temného snímku.

Výsledky porovnání:

  1. Canon EOS 300 má nejvýraznější šum pravého okraje (dva půloblouky). Horkých pixelů je také poměrně hodně.
  2. Canon EOS 350 má minimální šum pravého okraje, ale šumí ze všech testovaných fotoaparátů nejvíce v celém snímku horkými pixely.
  3. Canon EOS 10D šum u pravého okraje je poměrně veliký, naopak horké pixely má nejméně výrazné.
  4. Canon EOS 20D středně šumí u pravého okraje, při maximální citlivosti 3200 ASA jsou zde viditelné i vodorovné pásy zvýšeného šumu přes celý snímek. Horkých pixelů je relativně málo.
  5. Nikon D70 má při delších expozicích výradně vyšší šum než fotoaparáty Canon. Expozice 300 s je při citlivosti 1600 ASA asi použitelné maximum. Při kratších časech se naopak projevuje redukce šumu, která jej prakticky úplně odstraňuje. Nemáme ale vyzkoušeno, zda se toto neprojeví negativně při fotografii hvězd.

Citlivost versus expozice

Zajímavé bylo porovnání šumu při různých citlivostech a odpovídajících expozicích (čím vyšší citlivost, tím kratší expozice), tj. všechny snímky by měli obsahovat stejný jas. Snímky jsou z Canonu EOS 20D, výřez 1:1 z prostředku snímku. Je z nich vidět, že horké pixely přibývají rychleji s časem než s citlivostí, tj. snímek je méně zašuměn při maximální citlivosti, což je také velice příjemné.

400 ASA
Expozice 1000 s 
D20-4-0400.jpg
800 ASA
Expozice 500 s
D20-3-0800.jpg
1600 ASA
Expozice 250 s
D20-2-1600.jpg
3200 ASA
Expozice 125 s
D20-1-3200.jpg

Poznámka: Toto srovnání porovnává jen námi zkoušené fotoaparáty a je možné, že jiné fotoaparáty stejného typu mohou vykazovat jiné hodnoty.

Odkazy: www.astrosurf.org/buil/20d/20dvs10d.htm – zajímavé porovnání Canon EOS 10D a 20D.